Ik heb het eerder opgeschreven & dus in de herhaling: Misschien is het allermooiste van een kringloopwinkel wel dat je vindt wat je niet zoekt. Gisteren was ik in een kringloopwinkel en kocht daar een aantal cassettebandjes. Tevreden met die vondst, hoopte ik dat vandaag in een andere kringloop te herhalen. Maar nergens een cassettebandje te vinden. Bij navraag kreeg ik te horen dat die dingen bij binnenkomst direct de container ingaan, want 'niemand heeft er ooit enige belangstelling voor.' Om de trip richting kringloop niet helemaal voor niks te laten zijn, speurde ik nog wat tussen wat wel werd aangeboden en vond een plastic mandje met enkele honderden ansichtkaarten.
Tussen de felicitatie- en condoleancekaarten, vond ik enkele ansichten die ik de moeite van de aanschaf waard vond. De eerste is een kaart met op de voorzijde een portret en het gedicht I Wrote The Songs van John Cooper Clarke en op de achterzijde informatie over Poetry Postcard Quaterly of PPQ, een dan nieuw tijdschrift - aldus de kaart - gevuld met poëzie en songteksten. Het eerste nummer van PPQ had - aldus de informatie op de kaart - moeten verschijnen in de winter van 1995, maar is het ook verschenen? Zo 1, 2, 3 vind ik niks online over PPQ.
Het aardige van I Wrote The Songs is dat het vol zit met verhaspelingen van bekende songtitels, zoals He Ain't Heavy en Twist And Shout. Voor de Dylanliefhebbers: in de voorlaatste regel van het gedicht zit een verhaspeling van Leopard-Skin Pill-Box Hat van het album Blonde On Blonde.
Volgens de kaart schreef John Cooper Clarke I Wrote The Songs in 1994. Op YouTube staat een aardig filmpje waarin hij dit gedicht voorleest. Dat doet hij uit de in 2021 verschenen bundel The Luckiest Guy Alive, zie hier.
De bewuste ansichtkaart, voor- en achterzijde:
In augustus 2024 schreef ik hier over beeldend kunstenaar, filmmaker en tijdschriftuitgever Wallace Berman. Berman fascineert me. Twee van de vandaag gekochte ansichtkaarten bevatten werk van kunstenaars uit de cirkel van Berman.
Twintig jaar geleden verscheen het schitterende boek Semina Culture; Wallace Berman & His Circle. Tien jaar later verscheen een tweede editie van dit boek en het is deze tweede editie die ik een paar jaar geleden kocht en sindsdien om de haverklap opensla.Zoals de titel al aangeeft, gaat dit boek niet alleen over Berman, maar ook over de kunstenaars met wie hij bevriend was en / of van wie hij werk tentoonstelde en / of publiceerde in zijn tijdschrift Semina. Je moet hierbij denken aan onder andere Ray & Bonnie Bremser, Allen Ginsberg, John Wieners, Bob Kaufman en Bruce Connor.
De eerste ansichtkaart met werk van een kunstenaar uit Bermans cirkel bevat een foto van Dennis Hopper. Hopper is natuurlijk vooral bekend als acteur. Hij speelde bijvoorbeeld in Rebel Without A Cause en Easy Rider. Maar naast acteur was Hooper ook fotograaf en beeldend kunstenaar. Zo was er in 2000 een tentoonstelling met werken van Dennis Hopper te zien in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Daar hing bijvoorbeeld ook de foto van Hopper die voor twee verzamelalbums van The Smiths is gebruikt na doormidden te zijn geknipt.
Veel geld dat Dennis Hopper verdiende met met name zijn acteerwerk gebruikte hij om kunst te kopen en dan vooral kunst van pop art-kunstenaars. Op de vandaag gekochte ansichtkaart staat een door Dennis Hopper gemaakte foto van een hoekje in zijn eigen huis. Op de foto zijn meerdere kunstwerken te zien, zoals een werk van Andy Warhol waarop twee keer de Mona Lisa te zien is.
De tweede kunstenaar uit de cirkel van Walter Berman van wie ik vandaag een ansichtkaart vond, is George Helms. Walter Berman stelde ooit werken van George Helms tentoon en maakte voor die tentoonstelling een zeer geslaagd affiche. Het is een afgedrukt in het eerder genoemde boek Semina Culture (koop dat boek!).
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik pas bij thuiskomst zag dat de op de ansicht afgebeelde collage uit 1996 van de hand van George Helms is. In de collage zijn onder andere een portret van Duke Ellington en een saxofonist te zien. In het midden staat in zwarte letters Beat Bar. De kaart is dan ook reclame voor deze bar waar - zo leert de achterkant van de ansicht - bezoekers kunnen genieten van poëzie, muziek, goedkope wijn en dure sigaren. Ook hangen er in deze bar werken van George Herms. Tussen 18 juli en 31 augustus (welk jaar?) zijn er - aldus de ansicht - schilderijen van de bekende Beatschrijver William S. Burroughs te zien.
Tot zover drie van de vandaag gevonden ansichtkaarten. Het eten wordt opgeschept, ik moet voor nu afhaken voor het eten koud is. Tot slot: kijk bij de kringloop verder dan je neus lang is! Het loont vaak de moeite.
Op dat kaartje staan titels waarvan ik zou willen dat het echte nummers waren.
BeantwoordenVerwijderenYou ain't nothing but a hedgehog
Prickly all the time
@Frans,
BeantwoordenVerwijderenHet zal je mogelijk goed doen dat in zijn bundel The Luckiest Guy Alive een stukje tekst van bewuste songs staat:
You ain't nothing but a hedgehog
Foraging all the time
You ain't nothing but a hedgehog
Foraging all the time
You ain't never pricked a predator
You ain't no porcupine